Reklame omgår oss overalt. På bussen, på tven, på radioen, på butikken, på kjøpesenteret, på båten, på internett, i musikken, før kinoen og via venner. Det er utrolig mange måter en reklame kan påvirke deg eller rekke frem til deg, og det er så og si umulig å unngå reklame i vår tidsalder.
Den aller siste tiden har vi hatt et prosjekt om reklame, og det er jo greit å kunne litt sånn generell tankegang bak reklame, og om hvordan man lager det. For det første så betyr reklame å rope ut, men selve betydningen med reklame er at en produsent ønsker å rette oppmerksomhet mot en bedrift, forretning eller en vare.
Typiske virkemidler for reklame er
-Farger, utsnitt og streker
-Logoer, overskrifttype
-Fengene setninger som er lette å huske og å lese
-Variasjon i ordbruk i forhold til målgruppe
-Språklige bilder
-Budskap
Den reklamen jeg har valgt er da Grandiosasangen
Denne sangen er en del av de veldig kjente grandiosasangene. Den jeg har valgt å ta for meg er "full pakke". Grandiosa er som kjent Norges mest kjære pizza, og den originale pizzaen med ost og skinke var lenge det eneste "norske" produktet på markedet. Etter år 2000 skjønte dermed Stabburet at de måtte lage nye pizzaer, og det første produktet var lørdagspizza. Jeg har da valgt å ta for meg "full pakke", som er til en av de nyere pizzaene.
Denne reklamen er nok rettet mot alle alderstrinn, der de bruker unge som gamle i videoen. Det som virkelig fanger forbrukeren er den utrolig fengende sangen, og den veldig lettlærte dansen. Jeg vil si at den også klarer å vise frem produktet på en god måte, siden man ser hvordan den ser ut og litt hva som er ingrediensene osv.
Jeg synes personlig at dette er en veldig god reklame, fordi den er morsom og fordi den kan treffe alle aldersgrupper på en god måte. Derfor får man vist produktet ovenfor alle forbrukere, og det kan lede til bedre salg.
Mathias
torsdag 22. mai 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar