torsdag 7. februar 2008

Tre blogger, tre liv,

Jeg vil gjerne innlede denne "posten" med å fortelle alle dere at jeg har vært riktig så uheldig i det siste. Etter et avbrekk på 2 hele uker var jeg endelig fit for fight på basketballbanen, men den gleden skulle vise seg å være ganske så kortvarig siden jeg forrige mandag vred kneet så mye at jeg måtte hentes av snøscooter. Nå er jeg "benka" til krykkene og føler meg ganske så urettferdig behandlet av høyere makter.

De tre bloggene jeg har valgt er:
Ja vi elsker..
Jaktmannen
Gilbert Arenas


De bloggene jeg har valgt å sammenligne og leke litt med er Javielsker, På Hjortefot og bloggen til NBA spilleren Gilbert Arenas. For det første synes jeg det er litt harry og litt dumt at vi skal prøve å sammenligne en blogg som er tenkt ut og formet av en såkalt "söta bror." Med en svenske bak rattet er vel ting dømt til å bli dårlig, men denne bloggen gir oss "nörrman" et litt artig innblikk av hvordan det er å "være en av dem" her i Norge.

Den svenske skribenten diskuterer, beskriver og filosoferer i alt fra norsk litteratur til poliskprodusert makrell i tomat. Det jeg liker ved denne bloggen er at skribenten gir meg et litt morsomt innblikk i hvordan Norge er bygd opp og fungerer. Det jeg derimot ikke liker i denne bloggen er at alt er skrevet på svensk. Ikke det at jeg ikke skjønner det, men det blir litt for dumt å tolke SVENSKE tekster og språk i en NORSK lekse.

Den andre bloggen jeg har valgt å ta for meg er "På Hjortefot", som gikk helt til topps i VGs Årets Blogg. Den livlige bloggeren skriver innlegg på innlegg om jakt og alle de fantastiske hendelsene og opplevelsene man får med seg som iherdig, men samtidig dønn seriøs jaktmann.
I denne bloggen får man vite om det harde livet før, under og etter jakt, og det jeg synes er veldig bra er at bloggeren klarer å gjøre bloggen morsom og spennende på samme tid. Han skriver også som han er en ekspert på jakt, og det bidrar til at man får med seg litt mer om hvordan jakt foregår. Underveis i denne ganske fyldige bloggen skryter han også på seg en hjortenedlegging eller to, og det er faktisk utrolig hvordan disse jaktene ender. Det jeg ikke likte så godt med denne bloggen var ganske enkelt og greit at bloggisten skrev om det samme om og om igjen, og etter den femte "posten" var det meste ganske ganske så A4, selv om det til tider var ganske morsomt.

Den siste bloggen som jeg selv har valgt er en blogg som skrives av superstjernen Gilbert Arenas. Dette er min absolutte favorittblogg, og jeg skal ærlig innrømme at det er den eneste bloggen jeg faktisk leser fordi jeg har lyst, og som jeg selv tar initiativet til å følge med på. Gilbert Arenas skriver utrolig morsomt, og han skriver om ting som intresserer både meg og han selv. Det er ikke uvanlig at jeg faktisk må stoppe opp og ta en liten pause for å fordøye alt det han skriver. Det jeg virkelig liker med denne bloggen er at man får smake en liten bit av hvordan det er å leve det gode liv i USA, som basketballstjerne og rollemodell. Hvordan det er å ha penger som man kan bruke til gode formål, og selvfølgelig til personlige eiendeler. Også om hvordan det er å oppleve kampene og intensiteten på det høyeste nivået i basketballverden. I denne bloggen er det faktisk ingenting jeg misliker, og det beviser kanskje hvor bra den faktisk er. Som et lite PS så ble Gilbert Arenas kåret til USAs beste kjendisblogger i 2007.

Som en liten sammenligning vil jeg tørre å påstå at det er ganske så stor forskjell i både innhold, format og tekst i de tre forskjellige bloggene. Der den svenske bloggeren skriver til tider veldig dypt og innholdsrikt er "jaktbloggen" mye mer stykkevis og delt. Jeg føler at den svenske nordmannen graver etter svar, og ofte finner det han graver etter. Jaktmannen derimot skriver heller om en og annen hjort, og har aldri et avansert eller nytt språk som man ikke kjenner til fra før. "Postene" til jaktmannen er også ganske så ofte relativt korte, som fører til at man må sette seg inn i nye ting hele tiden. Gilbert Arenas sin blogg er ofte veldig lang, og språket er mye hippere enn det man er vant til. Det som også er veldig vanlig i G.Arenas sin blogg er at han skriver veldig mye om sine følelser og forhold til forskjellige ting, og det er også en faktor som bidrar til at det er spennende å lese bloggen hans.

Mathias~

1 kommentar:

Ingunn sa...

Mye interessant her. Til påstanden om at det er dumt å lese svensk i norsktimene vil jeg bare påpeke at alle de skandinaviske språkene hører inn under norskfaget i den forstand at du skal ha kjennskap til likheter og foskjeller mellom dem. Så derfor - les gjerne svensk :)Du skriver levende og godt om bloggene, og kan sikkert vekke andres interesse for dem.